Hur ska frågan om annonsering på nätet lösas?

Gillar du gratis information på nätet?

Vi har vant oss att vid få i princip all information ”gratis” om vi samtidigt låter en mängd reklam strömma förbi våra ögon.

Men i takt med att webbläsare blir allt bättre på att blockera reklam och annonser samt att dölja vår identitet och våra rörelsemönster på nätet så börjar tidningar och andra nätpublicister att klaga på oss.

Idag är det inte ovanligt att en hemsida plötsligt säger till mig, du har nu tittat på tre sidor hos oss men har blockerat alla annonser. Om du inte slår av din webbläsares annonsblockering så kan vi inte fortsätta att publicera fri information.

Är du villig att betala för att läsa information på nätet?

I så fall antar jag att du väljer ut en eller ett par publicister, betalar dem och samtidigt drar ner på din informationskonsumption. Att betala till alla sidor du besöker på nätet kommer att bli väldigt dyrt.

Eller så väljer du att bli spårad igen och stoppar alla begränsningar av reklambudskap för att få fortsätta att läsa så mycket som möjligt gratis.

Förhoppningsvis kanske det dyker upp en gyllene medelväg där vissa typer av reklambudskap kan få fortleva men att störande och oönskad reklam kan blockeras och stoppas och som en konsekvens utesluta dig från vissa typer av information på nätet.

De två ytterligheterna att betala för allt som inte innehåller reklambudskap eller att släppa loss alla former av reklambudskap som stör dig och din förmåga att koncentrera dig och som spårar dina förehavanden på nätet för att ge dig riktad reklam innehåller båda för mycket negativa konsekvenser.

Lösningarna på dessa frågeställningar kanske finns i web 3.0 framtiden eller i smarta AI-lösningar för hur information ska hanteras. En annan stor förändring på väg är att vi kommer att konsumera mer information via röst och video. Att söka på nätet med hjälp av rösten istället för tangetbordet kommer att förändra vår interaktivitet med hemsidor ordentligt vilket också kommer att påverka hur reklamen kommer att se ut framöver.